Belgen richten zich vooral op schoonmaken, Nederlanders liever op uiterlijk

Belgen richten zich vooral op schoonmaken, Nederlanders liever op uiterlijk

Opvallende landsverschillen in herhaalservice van bol.com

Vorig jaar oktober introduceerde bol.com de persoonlijke herhaalservice 'Bespaar Continu' bij haar ruim 8 miljoen klanten in België en Nederland. Dankzij deze gratis service hebben klanten de mogelijkheid om een automatische herinnering in te stellen op basis van hun persoonlijke aankoopgedrag. Op die manier worden herhaalaankopen makkelijker en is er altijd tijdig voldoende shampoo, kattenvoer of toiletpapier in huis. Nu ruim een half jaar na de lancering van Bespaar Continu, stelt bol.com opvallende verschillen vast in het gebruik van de herhaalservice tussen België en Nederland.

Opvallende verschillen tussen België en Nederland
Uit de meer dan tienduizend aanmeldingen blijkt dat Belgen twee keer zo vaak dan Nederlanders willen weten wanneer het weer tijd is om het huis schoon te maken. Vaatwasmiddelen en allesreiniger zijn daarbij populaire artikelen. Vooral wasverzachter doet het erg goed: Belgen worden 2,5 keer liever dan de Noorderburen hieraan herinnerd. Nederlanders zijn dan weer meer geïnteresseerd in persoonlijke verzorging. Maar liefst 1,5 keer liever dan Belgen willen Nederlanders weten wanneer de voorraad scheermesjes, shampoo, make-up en tandpasta weer bijgevuld moet worden.

De top 3-artikelen waar zowel Nederlanders als Belgen absoluut niet zonder willen zitten, zijn luiers, wasmiddel en babydoekjes. Voor beiden zijn dit de meest geliefde artikelen om op voorraad te hebben. Tot slot willen Nederlanders net iets liever dan Belgen weten als het weer tijd is om glijmiddel in huis te halen (verschil 0,2%), terwijl datzelfde percentage exact andersom is als het om condooms gaat.

Bespaar Continu speelt in op veranderende klantbehoefte
Vlaanderen en Nederland hebben samen zo'n 1.6 miljoen tweeverdienersgezinnen met jonge kinderen. Veel van hen hebben steeds minder tijd voor dagelijkse beslommeringen, zoals boodschappen doen. Bespaar Continu is speciaal ontwikkeld om het dagelijks leven van 8 miljoen bol.com-klanten makkelijker en leuker te maken. Hiermee wordt het steeds gangbaarder om dagelijkse artikelen online te kopen en krijgt online winkelen opnieuw een impuls voor groei. Daarnaast draagt Bespaar Continu bij aan de verduurzaming van de logistiek binnen e-commerce. Dankzij deze herhaalservice worden bestellingen namelijk opgespaard, gebundeld en daarmee in één doosje verstuurd.

Bol.com breidt service uit
Steeds meer klanten van bol.com winkelen via de app op hun smartphone. Het gebruiksgemak van deze applicatie is vaak één van de redenen om later opnieuw aan te kopen bij bol.com. De app wordt dan ook met name gebruikt voor herhaalaankopen, bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent. Om die reden lanceerde bol.com Bespaar Continu initieel enkel via de app (iOS en Android). Maar vanaf 12 juni wordt de service uitgebreid en is deze ook op de reguliere website te vinden via www.bol.com. Hierdoor zal het klantenbereik vijf keer zo groot worden.

Over Bespaar Continu
Alle artikelen die te vinden zijn binnen Bespaar Continu zijn gericht op de dagelijkse verzorging van mens en dier, en worden door een merendeel van alle Belgische en Nederlandse huishoudens regelmatig in huis gehaald. Klanten kunnen een automatische herinnering instellen per maand, tweemaandelijks of in een andere maandelijkse frequentie. Daarnaast gaat Bespaar Continu ook samen met prijsvoordeel. Bij elke bestelling ontvangt de klant een vaste korting ten opzichte van de normale bol.com artikelprijs. De korting per bestelling kan oplopen tot 35%, afhankelijk van het gekozen artikel. Bij vijf of meer Bespaar Continu artikelen in één levering betekent dit een extra korting van 10% per artikel.

Meer informatie over Bespaar Continu op bol.com/bespaarcontinu
55590289_l.jpg30824391_l.jpg

Over bol.com
Bol.com is al sinds de start in 1999 een van de populairste winkels van België en Nederland. Bij bol.com winkelen zo’n 8 miljoen Belgen en Nederlanders. Met een assortiment van 16 miljoen artikelen verdeeld over meer dan 20 speciaalzaken kunnen klanten kiezen uit het breedste assortiment, waaronder boeken en ebooks, muziek, films, games, elektronica, speelgoed, sieraden en accessoires, babyartikelen, tuin- en klusartikelen en alles voor wonen, dieren, sport, vrije tijd en persoonlijke verzorging. Voor de verkoop van deze artikelen werkt bol.com samen met meer dan 18.000 Belgische en Nederlandse winkeliers die via bol.com verkopen. Dat klanten van bol.com de winkel waarderen blijkt onder andere uit de vele awards die bol.com in de afgelopen jaren heeft ontvangen. Zo is bol.com in 2017 voor het derde jaar op rij verkozen tot ‘Sterkste retailmerk van Nederland’* en riep het publiek bol.com uit tot ‘Meest geliefde winkel van Nederland’**. Daarnaast is bol.com in 2017 uitgeroepen tot ‘Retailer of the Year'** in Nederland. Bij de Belgische ‘Shopping Awards’ riep het publiek, in 2017 bol.com voor het derde jaar op rij uit tot ‘Beste Webshop van België’. Bol.com is sinds 2012 onderdeel van Ahold Delhaize.

* Hendrik Beerda Brand Consultancy
** Q&A Research & Consultancy

Volg bol.com ook via

Triodos Bank verbetert digitale klantervaring en efficiëntie van development met NativeScript