USB-sticks in de ban? Versleutelde versie bevordert juist cyberbeveiliging én arbeidsproductiviteit

PERSBERICHT

Antwerpen, 18 mei 2018 – De kans op uitlekken van privacygevoelige informatie wordt niet verkleind door het weren van draagbare opslagapparatuur. Sterker nog, de beveiliging van versleutelde USB-sticks is volgens Kingston Digital, Inc. de laatste jaren grondig verbeterd waardoor de inzet ervan – in combinatie met werknemersbeleid over acceptabel en onacceptabel gebruik – juist is aan te raden met het oog op de naderende Europese privacywetgeving GDPR.

Onlangs verschenen berichten over bedrijven, zoals IBM, die USB-sticks willen verbieden om datalekken te voorkomen. Deze organisaties beseffen echter niet hoe ingeburgerd het gebruik van draagbare opslagapparatuur is. “Wij vinden dat bedrijven en andere instanties die hun werknemers het gebruik van verwisselbare opslagapparaten verbieden, onvoldoende analyses hebben uitgevoerd om inzicht te krijgen in de vele manieren waarop gegevensstromen lopen binnen en buiten een organisatie", aldus Sibyl Jacob, Business Development Manager bij Kingston.
Screen Shot 2018-05-18 at 10.57.01.png

Bescherming van persoonsgegevens

De reden dat bedrijven nu maatregelen nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een verbod op USB-sticks, is de komst van de GDPR. Deze wet is gericht op de bescherming van persoonsgegevens in de EU. Bij een datalek krijgen organisaties boetes die kunnen oplopen tot vier procent van de totale jaarlijkse inkomsten of twintig miljoen euro. Daardoor zijn er aanzienlijke financiële prikkels om risico’s te minimaliseren.
Het weren van draagbare opslagapparatuur klinkt als een eenvoudige oplossing, maar bedrijven beseffen niet dat dit de productiviteit van werknemers kan beperken en de werkefficiëntie zal verlagen. De huidige mobiele werknemers hebben legitieme zakelijke doeleinden voor het gebruik van verwisselbare media.

Bijvoorbeeld:
  1. Opslag zonder cloud: mobiele werknemers hebben mogelijk geen toegang tot de benodigde bestanden of kunnen bestanden niet overdragen vanwege onbetrouwbare lokale ‘Free Wi-Fi’-netwerken of firewalls;
  2. Belang van USB-poort: voor het onderhoud van systemen of het helpen van klanten bij de implementatie van software is een USB-poort nodig;
  3. Externe gegevens: het verzamelen van gegevens uit veldonderzoek bij noodsituaties en wetenschappelijke operaties.

De oplossing: versleutelde aandrijvingen

Om de cyberbeveiliging te bevorderen, de productiviteit van werknemers te behouden en intussen compliant te worden voor de naderende GDPR is het gebruik van versleutelde apparatuur de oplossing. Versleuteling is een van de meest betrouwbare manieren van bescherming wanneer het gaat om mobiele opslag van vertrouwelijke of gevoelige informatie. Versleutelde USB-sticks/ drives zijn oplossingen voor beveiligingsproducten en een essentiële pijler van een uitgebreide strategie ter voorkoming van gegevensverlies.
Het is verstandig om er als bedrijf op aan te dringen dat werknemers alleen versleutelde USB-stations/ drives gebruiken. Op deze manier maak je gebruik van de productiviteitsvoordelen van het toestaan van USB-toegang in combinatie met de bescherming van de (privacygevoelige) informatie. Versleutelde USB-oplossingen zijn ontworpen om zelfs de meest gevoelige gegevens te beschermen, met behulp van de strengste beveiligingsvoorschriften en protocollen.
Versleutelde USB-stations/ drives zijn dus krachtige hulpmiddelen om beveiligingslekken te voorkomen. Ze helpen veiligheid en naleving te garanderen door het aanbieden van:
  1. Op hardware gebaseerde AES-256bit-codering in XTS-modus
  2. Antivirus/malwarebescherming
  3. Mogelijkheid tot beheer op afstand
  4. TAA-conform /FIPS gecertificeerd
  5. Capaciteiten variërend van 4 GB tot 128 GB

Vergroten bewustzijn

Daarnaast is het van belang om beleid op te stellen waarin acceptabel en onacceptabel gebruik van draagbare opslagapparatuur beschreven staat. Door medewerkers te trainen wordt hun bewustzijn vergroot en risicovol gedrag met persoonsgegevens tot een minimum beperkt.
Kingston logo.png

Voor meer informatie over de beveiligingsoplossingen van Kingston bezoek kingston.com

Kingston is te vinden op:

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Kingston Digital

Kingston Digital, Inc. (“KDI”) is de Flash Memory afdeling van Kingston Technology Company, de grootste onafhankelijke geheugenproducent ter wereld. Opgericht in 2008, KDI is gevestigd in Fountain Valley, California, USA. Voor meer informatie bezoek http://www.kingston.com.

Voor meer informatie, fotomateriaal of testexemplaren kunt u contact opnemen met LEWIS:
E-mail: kingstonbenelux@teamlewis.com

Faut-il bannir les clés USB ? Non, les clés cryptées améliorent au contraire la cybersécurité et la productivité

Anvers, le 18 mai 2018 – L’interdiction des dispositifs de stockage portables ne diminue pas le risque de fuite de données personnelles sensibles. Pour Kingston Digital, Inc., la sécurité offerte par les clés USB cryptées s’est considérablement améliorée ces dernières années. Leur utilisation serait même donc à conseiller, en complément d’une politique indiquant au personnel ce qu’il est permis ou non de faire, dans la perspective de la nouvelle réglementation européenne du RGPD.