YUN kent forse groei met innovatieve Probiotherapie om huidproblemen tegen te gaan

Belgisch biotech-bedrijf speelt pioniersrol in bacteriële revolutie en ontvangt ‘Seal of Excellence’ van Europese Commissie.

Niel - We staan aan de vooravond van een bacteriële revolutie. Het Belgische YUN speelt hierin een pioniersrol met huidverzorgingsproducten op basis van levende bacteriën. Ze doden geen bacteriën, maar doen precies het omgekeerde: ze voegen bacteriën toe om de huidbalans te herstellen. Die innovatieve werkwijze overtuigt steeds meer dermatologen en apotheken, en werd onlangs met een ‘Seal of Excellence’ bekroond door de Europese Commissie.

‘Seal of Excellence’

De Europese commissie reikt dit exclusieve kwaliteitslabel uit aan projecten die onder ‘Horizon 2020’ in aanmerking komen voor subsidies, maar uit de boot vielen wegens budget beperkingen. Het label erkent de intrinsieke waarde van een project en ondersteunt als dusdanig de zoektocht naar alternatieve subsidies. YUN’s project werd in een uiterst competitieve context geëvalueerd door een internationaal panel van onafhankelijke experts en omschreven als zeer kwalitatief. YUN oprichter en CEO Tom Verlinden: “We zijn erg trots op het feit dat we dit label mochten ontvangen. Het toont aan dat ook de Europese Commissie gelooft in de wetenschappelijke innovaties waarvoor YUN staat, het business model en de meerwaarde voor de Europese bevolking.”

Het project

Traditionele huidverzorgingsproducten zijn altijd vertrokken van het idee dat bacteriën slecht zijn en aangevallen moesten worden. YUN (Chinees voor ‘bacterie’) gooit het radicaal over een andere boeg. “De Westerse wereld is de strijd tegen bacteriën aan het verliezen”, verduidelijkt Tom Verlinden. “De agressieve huidverzorgingsproducten die we jarenlang massaal gebruikten, doden immers alle bacteriën: de slechte én de goeie. De producten van YUN vallen geen bacteriën aan, maar voegen er net toe. Zo zorgen we ervoor dat de goeie bacteriën weer in de meerderheid zijn en dat we de huidflora op onze huid beschermen, versterken en herstellen.”

Sterke groei

YUN zag het levenslicht na een onderzoek in samenwerking met de Universiteit Antwerpen. Het bedrijf groeide het voorbije jaar pijlsnel, en de huidverzorgingsproducten zijn ondertussen in zowat alle Belgische apotheken verkrijgbaar. “We volgen de wetmatigheden van de zogenaamde health pyramid”, legt Tom Verlinden uit. “We overtuigden eerst de wetenschappers, dan zijn we naar de dermatologen gestapt, met hun aanbevelingen onder de arm hebben we de apothekers benaderd en nu richten we ons direct tot de consument. Die werkwijze vraagt tijd, maar is cruciaal om het vertrouwen in Probiotherapie op te bouwen. We zijn er decennialang van uitgegaan dat bacteriën slecht waren en bestreden moeten worden, die denkwijze keer je niet zomaar om. Maar steeds meer mensen zijn er ondertussen van overtuigd.”

R&D is key

YUN kon mede dankzij de ondersteuning van het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) hun gamma huidverzorgingsproducten ontwikkelen. Daarnaast werkt het biotech-bedrijf nu ook samen met Universiteit Gent en KU Leuven. Ook het buitenland lonkt. Daarvoor worden momenteel de nodig fundamenten gelegd. Om een competitief voordeel te behouden, de bestaande producten verder te verbeteren en nieuwe oplossingen te creëren, investeert YUN vandaag een derde van zijn werkingsmiddelen in R&D.

Achter YUN staat een sterk team

Om de steile groeicurve te ondersteunen telt het biotech-bedrijf ondertussen meer dan 20 medewerkers, en blijft het op korte termijn nieuwe mensen aanwerven. Tom Verlinden heeft als CEO de leiding bij YUN. Aan zijn zijde staan onder andere Ingmar Claes als Chief of Science en Tom Gybels als Chief Commercial Officer. Ingmar stond mee aan de basis van het onderzoek waaruit de producten zijn ontstaan en speelt daarom een sleutelrol in het jonge bedrijf. CCO Tom brengt als ex Vice-President bij Omega Pharma & Chief Commercial Officer bij SBS een weelde aan sales & marketing ervaring mee. Recentelijk werd het team verder aangesterkt met CFO Jan-Frederik Mahieu die reeds zijn sporen verdiende bij Procter & Gamble en Ideal Standard.

VRT-CEO Paul Lembrechts voorzitter raad van bestuur

Tot slot installeert YUN nu ook een raad van bestuur. Paul Lembrechts, CEO bij de VRT, wordt voorzitter. De raad van bestuur wordt verder versterkt door Greg Aertssen, CEO van Aertssen Group en Patrick Buckens, CEO van VSM. “We willen kennis en ervaring aan boord halen, mensen met een wetenschappelijk achtergrond alsook ondernemerservaring”, zegt CEO Tom Verlinden. “Omdat het zo hard gaat voor YUN zijn we bewust op zoek gegaan naar ervaren klankborden.

Paul Lembrechts, met tientallen jaren ervaring in topfuncties bij verschillende grote internationale bedrijven, is dan ook een grote aanwinst voor YUN.” Paul Lembrechts: “Als voorzitter van de raad van bestuur wil ik dit jong en dynamisch bedrijf stimuleren met mijn expertise en jarenlange ervaring. Ik ben er bovendien sterk van overtuigd dat hun product mensen kan helpen. Daarom ben ik graag ingegaan op de vraag van YUN.”
YUN_Therapie_ACN full - NL_preview.pngpreview_YUN_png_all.pnglogo_YUNblack-2op1.png

Over YUN

YUN NV is een particulier Europees biotechbedrijf dat nauw samenwerkt met enkele van Europa’s meest vooraanstaande experts in probiotherapie. YUN Probiotherapy is het resultaat van meer dan 10 jaar research en ontwikkeling door de departementen farmaceutische technologie, biofarmacie en microbiologie van de Universiteit van Antwerpen, het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en dankzij subsidies van zowel het Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio, voordien gekend als IWT) als het departement Economie, Wetenschap en Innovatie Vlaanderen (EWI). Grensverleggend research heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe technologie die komaf maakt met veelvoorkomende huidkwaaltjes, met behulp van probiotherapie. Deze wetenschappelijke doorbraak maakt huidverzorging op basis van vriendelijke levende bacteriën mogelijk en is een belangrijke doorbraak in het gevecht tegen bacteriële resistentie en het overmatig gebruik van antibiotica.

Related Stories

YUN connaît une forte croissance grâce à l’innovation probiotique contre les problèmes de peau

L’entreprise biotech belge, pionnière de la révolution bactérienne, reçoit le « Label d’Excellence » de la Commission européenne.