Meer Vlamingen dan ooit gaan zwerfvuil te lijf tijdens grote lenteschoonmaak

Duizenden vrijwilligers houden hun omgeving proper

Aan het begin van de lente zetten traditioneel duizenden vrijwilligers over heel Vlaanderen hun schouders onder propere buurten. Mooimakers – het Vlaamse samenwerkingsverband tegen zwerfvuil en sluikstort – ondersteunt die jaarlijkse grote lenteschoonmaak met opruimmateriaal en een uitgebreide communicatiecampagne. Al in meer dan de helft van de Vlaamse gemeenten staan de komende weken opruimacties gepland.
In veel huishoudens is de overgang van winter naar lente hét moment voor een grote schoonmaak. Ramen en deuren wagenwijd open, met de borstel en de dweil door heel het huis, overbodige spullen in de vuilnisbak of naar het containerpark. Over heel Vlaanderen grijpen vrijwilligers het begin van de lente ook aan om hun eigen straat en hun eigen buurt onder handen te nemen. Ze slaan de handen in mekaar om samen met hun buren het zwerfvuil op te ruimen, en hun dorp of stad weer een stukje properder en mooier te maken.

Mooimakers – het Vlaamse samenwerkingsverband tegen zwerfvuil van OVAM, Fost Plus en de Vlaamse steden en gemeenten (VVSG) – schaart zich mee achter die grote lenteschoonmaak. “Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat het meest doeltreffende middel tegen zwerfvuil en sluikstort een brede maatschappelijke beweging is”, legt Els Gommeren, coördinator van de Mooimakers uit. “Tijdens de jaarlijkse lenteschoonmaak zie je hoe groot en hoe actief die beweging ondertussen al is. Duizenden mensen steken mee de handen uit de mouwen voor een propere buurt. De lenteschoonmaak zorgt niet alleen voor een mooiere en aangenamere leefomgeving, hij inspireert ook andere buurtbewoners om voor eigen deur te vegen.

Opruimacties in minstens 160 Vlaamse gemeenten

De deelnemers aan de grote lenteschoonmaak kunnen tussen 17 maart en 31 maart rekenen op opruimmateriaal van Mooimakers. Om andere mensen uit de buurt aan te moedigen om ook mee te doen, kunnen ze hun acties ook bekend maken via magazines, via de website, via de Facebook-pagina, … van Mooimakers.

In 160 gemeenten – meer dan de helft van alle Vlaamse gemeenten – zijn al acties geregistreerd op de actiekaart van Mooimakers. Dat zijn er nu – aan de start van de twee weken durende lenteschoonmaak – al meer dan vorig jaar.

Iedereen doet mee, ook Antwerpen draagt zijn steentje bij

Heel Vlaanderen doet mee, en ook in Antwerpen lopen verschillende acties van verenigingen en organisaties om hun omgeving proper te houden. Zo houdt de gemeente Herenthout op 17 maart een opruimactie. Verschillende vrijwilligers en verenigingen nemen zoveel mogelijk straten en pleinen onder handen.

Dit filmpje toont het resultaat van enkele initiatieven:

Wie zelf nog een actie wil organiseren, kan die bekend maken via de website. Mensen die graag meedoen aan de lenteschoonmaak in hun eigen buurt, vinden daar ook een overzicht van alle acties.

Over Mooimakers
Mooimakers is de motor van de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten in Vlaanderen. Mooimakers organiseert campagnes, voert onderzoek, stimuleert kennisuitwisseling, ondersteunt op een proactieve manier alle betrokken actoren en zet zelf aanstekelijke acties op. Mooimakers is het merk waaronder Vlaanderen Mooi uitvoering geeft aan haar beleid. Vlaanderen Mooi is het initiatief tegen zwerfvuil en sluikstorten van de OVAM, Fost Plus en de VVSG.

Woordvoerder OVAM, Jan Verheyen, jan.verheyen@ovam.be, 0479 890 746
Projectverantwoordelijke bij VVSG, Piet Coopman, piet.coopman@vvsg.be, 0472 59 70 91
Woordvoerster Fost Plus, Fatima Boudjaoui, fatima.boudjaoui@fostplus.be, 0471 77 30 96
LEWIS, mooimakers@teamlewis.com, 03 304 36 30