iRobot vergroot Europese marktpositie na afronden overname Robopolis

iRobot vergroot Europese marktpositie na afronden overname Robopolis

Bedford, 3 oktober 2017 – Vandaag maakt iRobot Corp. (NASDAQ: IRBT), marktleider op het gebied van consumentenrobots, bekend dat de eerder aangekondigde overname van Robopolis SAS (Robopolis), is afgerond. De voorlopige verkoopprijs ligt onder normale omstandigheden op $141 miljoen en wordt naar verwachting uiterlijk in het eerste kwartaal van 2018 bevestigd.

Europa is een belangrijke strategische regio voor iRobot en biedt een uitstekende mogelijkheid voor verdere groei. De aangekondigde overname op 25 juli 2017 helpt iRobot het huidige momentum in de markt voor robotvloerreinigers om te zetten in een versnelde groei. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) omvatte in 2016 ongeveer 25 procent van de inkomsten van iRobot. Robopolis was verantwoordelijk voor bijna de helft van de inkomsten van iRobot in EMEA in 2016.

Met de overname kan iRobot de overzeese marktactiviteiten uitbreiden met een consistente internationale messaging, die de verdere adoptie van robotstofzuigers zal vergroten en iRobot’s marktleiderschap zal verstevigen.

"De internationale ambities en groei van iRobot maken dat we ontzettend enthousiast zijn over de huidige en toekomstige kansen in Europa,” aldus Colin Angle, CEO van iRobot. “Met de afronding van deze overname verwelkomen we een team dat onze positie als markleider al versterkt heeft en klaar is om de groei in deze regio voort te zetten.”

Onder leiding van het kantoor in Londen, zal iRobot actief blijven in sleutelmarkten Duitsland, Spanje, Frankrijk, België, Oostenrijk, Nederland en Portugal. Het bestaande Robopolis managementteam zal toetreden tot iRobot. De huidige CEO van iRobot Overseas, Jean-Jacques Blanc, zal de nieuwgevormde operatie leiden en rapporteren aan Christian Cerda, Chief Operating Officer bij iRobot.

Denis Guyennot, CEO van Robopolis, was een van de drijvende krachten die iRobot als toonaangevend merk op het gebied van consumentenrobots heeft gevestigd. Denis blijft als consultant betrokken bij iRobot voor de succesvolle integratie tussen Robopolis en iRobot.
Aanvullende financiële details worden gedeeld tijdens de iRobot earnings call van 25 oktober 2017.

Over iRobot Corp.
iRobot, een toonaangevend internationaal roboticabedrijf, ontwerp en bouwt robots die mensen ‘empowert’ meer te doen zowel binnen- als buitenshuis. iRobot creëerde de thuisrobot reinigingscategorie met de introductie van de Roomba®-vacuümrobot in 2002. Tegenwoordig is iRobot een onderneming die wereldwijd meer dan 15 miljoen robots heeft verkocht. De productlijn van iRobot, waaronder de bekroonde Roomba™ stofzuigrobot en de Braava™ familie van dweilrobots, beschikken over gepatenteerde technologieën en geavanceerde concepten in schoonmaak, locatiebepaling en navigatie. De ingenieurs van iRobot bouwen een ecosysteem van robots en data voor de ontwikkeling van smart homes.

Voor iRobot investeerders
Bepaalde uitspraken in dit persbericht, die niet gebaseerd zijn op historische informatie, zijn toekomstgerichte verklaringen die zijn opgesteld in het kader van de bepalingen inzake de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Dit persbericht bevat uitdrukkelijke of impliciete toekomstgerichte verklaringen betreffende de verwachtingen van iRobot Corporation over: de sluitingsdatum van de overname van de Robopolis-distributieactiviteit door iRobot, de groei en het succes van de activiteiten van iRobot in bepaalde West-Europese markten, de verwachte aankoopprijs van de overname van de Robopolis-distributieactiviteit van iRobot, de verwachte impact van dergelijke overname op iRobot's financiële resultaten en activiteiten, de plannen van iRobot voor het leiderschap van de verworven zaken en het vermogen van iRobot om de distributieactiviteiten van Robopolis succesvol te integreren na de acquisitie. Deze uitspraken zijn geen beloftes of garanties, maar zijn onderhevig aan een groot aantal risico's en onzekerheden, waarvan veel buiten onze macht liggen, waardoor de feitelijke resultaten inhoudelijk kunnen verschillen de toekomstgerichte uitspraken die hier worden overwogen. Bestaande en toekomstige investeerders wordt geadviseerd om in acht te nemen dat de toekomstgerichte uitspraken nog niet vaststaan. iRobot zal de informatie in dit persbericht niet bijwerken of herzien, ongeacht of er nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden zijn. Voor aanvullende informatie met betrekking tot deze en andere risico's, wordt geadviseerd om de overeenkomst bij de Securities and Exchange Commission en ons meest recente jaarverslag op Form 10-K te raadplegen, zonder beperking.

iRobot étend ses activités en Europe avec la finalisation de l’acquisition de Robopolis

BEDFORD, le 3 octobre 2017 – iRobot Corp. (NASDAQ: IRBT), leader dans la robotique grand public, a annoncé aujourd’hui la finalisation de l’acquisition de Robopolis SAS (Lyon, France). Le prix d’acquisition provisoire de 141 millions de dollars est sujet aux ajustements habituels du prix d’achat et devrait être finalisé lors du premier trimestre 2018, au plus tard.