Adobe onthult nieuwe video-opties tijdens IBC 2017

Nieuwe features in Adobe Creative Cloud voor virtual reality, animatie en motion graphics bieden kansen voor Video Creators

Diegem – Adobe presenteert vandaag de nieuwste innovaties binnen de Adobe Creative Cloud videotools en -diensten op het gebied van virtual reality, animatie, motion graphics, editing, samenwerking en Adobe Stock, die later dit jaar beschikbaar zijn. Veel van deze features worden mogelijk gemaakt door Adobe Sensei, het artificial intelligence en machine learning framework van Adobe. Alle innovaties zijn te bekijken van 15 tot en met 19 september tijdens IBC op stand 7.G27 in de RAI in Amsterdam en bij de 140 aanwezige partners.

“Video is het snelst groeiende medium in communicatie en entertainment. Of je nu een online creator, een wereldwijd mediabedrijf of een filmmaker bent, je moet met een ongelofelijke snelheid kwalitatieve content leveren op alle mogelijke platforms en formats”, aldus Bryan Lamkin, senior vice president of Digital Media bij Adobe. “Om de workflows voor videomakers te verbeteren is Adobe vooruitstrevend in het bieden van oplossingen voor samenwerken, social sharing en analytics.”

Adobe Creative Cloud en Premiere Pro zijn uitgegroeid tot platformen voor professionele editors over de hele wereld, waaronder ook grote producties als Al Gore’s “An Inconvenient Sequel: Truth to Power” van regisseurs Bonni Cohen en John Shenk, “Mindhunter” van producent en regisseur David Fincher, “Only the Brave” van regisseur Joseph Kosinski en “6 Below” van regisseur Scott Waugh. Mediabedrijven maken veel indruk door karakters tot leven te brengen met Character Animator, zoals Mr. Bean via Facebook Live en door het werk van online content creators zoals Valentina Vee, Jouelzy, Rooster Teeth en Rachel Nguyen.

Geïntegreerde workflows en prestatieverbeteringen
Dit zijn de nieuwe videomogelijkheden die later dit jaar beschikbaar zijn in Adobe Creative Cloud:

- In april 2017 zijn de motion graphics templates geïntroduceerd, waardoor de kracht van After Effects door middel van gemakkelijk te gebruiken sjablonen ook in Premiere Pro beschikbaar is. Editors die willen werken met dynamische, professionele graphics of graphics pakketten die gecreëerd zijn in After Effects, zoals titels, lower thirds, bumpers en aftiteling, zullen binnenkort rechtstreeks toegang hebben tot motion graphics templates in Adobe Stock en via Creative Cloud Bibliotheken. Daarnaast heeft Adobe verbeteringen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid gemaakt binnen Premiere Pro in het Essential Graphics-paneel, inclusief responsieve designopties voor het behoud van ruimte.

- Character Animator 1.0 is geïnnoveerd met veranderingen in de standaard en aan te passen animatiefuncties, zoals pose-to-pose blending, nieuwe physics behaviors en visual puppet controls. Adobe Sensei helpt lip-sync features te verbeteren door mondvormen en gesproken geluiden met elkaar te matchen.

- Virtual reality videocreatie is mogelijk dankzij een speciale omgeving binnen Premiere Pro. Editors kunnen de kwaliteit van content ervaren, hun tijdlijn beoordelen en bewerkingen maken met hun keyboard voor knippen en markeringen, terwijl ze dezelfde VR-brillen dragen als de uiteindelijke kijker. Bovendien kan audio worden bepaald door oriëntatie of positie, of geëxporteerd worden als ambisonics audio voor VR ondersteunende platformen zoals YouTube en Facebook. VR-effecten en -overgangen zijn nu native en versneld via de Mercury-afspeelmogelijkheid.

- Met de release van Team Projects heeft Adobe gemeenschappelijke workflows verbeterd in de Local Area Network met toegangsfuncties waarmee gebruikers prullenbakken kunnen vergrendelen en andere gebruikers ‘alleen-lezen’ toegang kunnen geven. Ten opzichte van de bètaversie zal Team Projects snellere workflows bieden in Creative Cloud en daarnaast de mogelijkheid bieden om gemakkelijk versies te beheren door middel van een auto-save historie.

- Adobe Audition voegt flexibele sessieorganisatie toe aan multi-take workflows en doorlopend afspelen tijdens het bewerken. Dankzij Adobe Sensei is auto-ducking toegevoegd aan het Essential Sound panel dat automatisch de niveaus per geluidstype aanpast: dialoog, achtergrondgeluid of muziek.

Integratie met Adobe Stock
Adobe Stock blijft de meest uitgebreide, creatieve database ontwikkelen met meer dan 90 miljoen assets waaronder foto’s, illustraties en vectoren. Gebruikers hebben nu toegang tot meer dan 4 miljoen HD en 4K Adobe Stock videomaterialen, direct vanuit de Creative Cloud video workflows en kunnen nu materialen zoeken en schrappen in Premiere Pro. Met de nieuwe release later dit jaar zijn er honderden professioneel gemaakte motion graphics templates beschikbaar voor Adobe Stock. De templates stellen editors in staat om gebruik te maken van de best ontworpen motion graphics. Daarnaast kunnen motion graphic artiesten hun werk aanbieden en Motion Graphic Templates voor Premiere Pro verkopen via Adobe Stock. Eerder dit jaar heeft Adobe redactionele en premium collecties toegevoegd van Reuters, USA TODAY Sports, Stocksy en 500px. De Pond 5 collecties die in April 2017 werden toegevoegd breiden het premium- en videoaanbod verder uit.

Nuttige Links
- Lees meer over Creative Cloud Video
- Adobe Feature Reveal “What’s New?” en Datasheet
- Adobe Feature Reveal Blog