Adobe Sensei transformeert marketing e-mails met design en intelligentie

Nieuw onderzoek laat zien dat de verwachtingen van consumenten merken onder druk zetten om hun e-mails aan te passen

Diegem – De manier waarop Europese consumenten omgaan met e-mail is behoorlijk aan het veranderen, zo blijkt uit het derde jaarlijkse Adobe onderzoek naar e-mailmarketing. Merken staan steeds meer onder druk om marketing e-mails te personaliseren, snel te anticiperen op de analytics over het gedrag van de lezer en ervoor te zorgen dat e-mails geoptimaliseerd zijn voor de smartphone. Het merendeel (48 procent) van de Europese e-mailgebruikers bekijkt persoonlijke e-mails namelijk het liefst op hun smartphone.

Het onderzoek onder 3.000 Europese zakelijk professionals laat zien dat e-mail nog steeds het meest populaire marketingkanaal is.  Van de Europese respondenten geeft 63 procent aan dat dit het meest effectieve kanaal is voor merken om hen te bereiken (5 procent meer dan in 2016). Daarnaast geeft 53 procent aan dat zij geïnteresseerd zijn in het ontvangen van speciale aanbiedingen en promoties van merken. In vergelijking met vorig jaar bekijken respondenten minder zakelijke en persoonlijke e-mails (respectievelijk een daling van 17 procent en 25 procent per week). Van de persoonlijke e-mails wordt 35 procent niet geopend door Europese consumenten. Dit laat eens te meer zien hoe belangrijk het is dat marketing e-mails onderscheidend zijn.

Het onderzoek wordt gepubliceerd op het moment dat Adobe (Nasdaq: ADBE) innovaties introduceert die merken helpen om een onderscheidende ervaring te bieden en voorkomen dat er nog meer overbodige e-mails in de inbox van consumenten belanden. Adobe Campaign in Adobe Marketing Cloud, onderdeel van Adobe Experience Cloud stelt marketeers in staat om gepersonaliseerde en aansprekende e-mails te versturen die gebaseerd zijn op klantkennis en –interacties. Kunstmatige Intelligentie en machine learning op basis van Adobe Sensei versterkt de voorspellende mogelijkheden van Adobe Campaign. Adobe is onlangs erkend voor de e-mail en campagnebeheerfuncties in het onderzoek van Gartner naar cruciale functionaliteit in multichannel campagne management.

Stephan Dietrich, vice president, Adobe Campaign, stelt: “Hoewel merken steeds vaker e-mailmarketing inzetten om aantrekkelijke ervaringen te ontwikkelen, vinden zij het nog vaak lastig om te voldoen aan de hoge verwachtingen van consumenten. Onze innovaties voor e-mailmarketing verstevigen onze leidende positie. Wij helpen bedrijven bij het ontwikkelen van aantrekkelijke e-mails die klantrelaties, brand awareness en uiteindelijk verkoop bevorderen.”

De nieuwe mogelijkheden van Adobe Campaign en de innovaties van Adobe labs stellen marketeers in staat om:

- De beste afbeeldingen voor e-mails te voorspellen: in Adobe labs wordt momenteel gewerkt aan een project dat mogelijk in de toekomst geïntegreerd wordt in Adobe Campaign. Hierbij wordt Adobe Sensei gebruikt om te bepalen welke afbeeldingen het meest relevant zijn om toe te voegen aan een e-mail om de conversie te bevorderen. Wanneer een afbeelding wordt toegevoegd aan een e-mail, wordt er een score berekend op basis van marktcijfers over hoe consumenten gereageerd hebben op vergelijkbare afbeeldingen gebaseerd op drie miljoen assets. Het algoritme geeft automatisch aanbevelingen over hoe een afbeelding aangepast kan worden om een hogere engagement score te bereiken. De feature zou bijvoorbeeld kunnen voorspellen dat een promotionele e-mail voor de voorjaarscampagne van een retailer in outdoor artikelen beter presteert met een afbeelding van een oranje 6-persoonstent dan een blauwe 2-persoonstent. Deze optie bouwt voort op functionaliteit van de voorspellende onderwerpsregel die al beschikbaar is in Adobe Campaign Standaard.

- Voorspellen van klantverlies: Adobe is ook bezig met een toekomstgericht project waarbij Adobe Sensei wordt ingezet om veranderingen in het gebruik van Adobe Campaign door klanten te analyseren, zoals een drastische afname in het aantal verzonden e-mails, veranderingen in het gebruik van specifieke functies en contractvoorwaarden die mogelijk een indicatie zijn voor toekomstig klantverlies. Op basis van dit inzicht kan Adobe klanten proactief helpen bij het vinden van een oplossing voor hun uitdagingen, ondersteunen bij het verbeteren van hun productiviteit, het realiseren van betere resultaten met hun oplossing en uiteindelijk klantverlies voorkomen.

- Snel en eenvoudig actie ondernemen op basis van inzicht: Veel e-mail marketeers beschikken niet over geïntegreerde analyses van de effectiviteit van hun campagnes en dit maakt het lastig om aan te passen wat niet werkt. De dynamische rapportagemogelijkheden van Adobe Campaign bieden actionable data in real-time en visualiseren inzichten van e-mailcampagnes zodanig dat je geen datawetenschapper hoeft te zijn om ze te begrijpen. E-mail marketeers ontvangen nu nog meer details dankzij de mogelijkheid om vanuit iedere dimensie de campagnes te bekijken. Ook kan het rapport eenvoudig met de drag-and-drop interface worden aangepast. Hiermee is snel inzichtelijk wat de best presterende e-mailcampagnes zijn en welke campagnes aanpassingen behoeven. Dynamisch rapporteren is per direct beschikbaar en breidt de Analysis Workspace-functie van Adobe Analytics Cloud rechtstreeks uit naar Adobe Campaign.

- Creëer meertalige e-mailcampagnes: de tijd van het creëren van individuele e-mailcampagnes voor iedere taal die nodig is om consumenten te bereiken ligt ver achter ons. Adobe helpt marketeers bij het wereldwijd opschalen van hun campagnes en het vertalen van aantrekkelijke, gepersonaliseerde meertalige e-mails rechtstreeks vanuit Experience Manager en het eenvoudig beheren en uitsturen van de e-mails vanuit Adobe Campaign.

- Stuur aantrekkelijke e-mails: Adobe maakt het eenvoudig voor e-mail marketeers om e-mails te ontwerpen door 18 nieuwe kant-en-klare templates toe te voegen. Deze templates zijn geoptimaliseerd voor mobiel, mooi vormgegeven en kunnen eenvoudig worden aangepast met de eigen content van merken. Dit vereenvoudigt het ontwerpproces van e-mails. De templates hebben onder andere betrekking op het verwelkomen van nieuwe klanten en het opvolgen van bestaande klanten.

Adobe Campaign, onderdeel van Adobe Marketing Cloud, breidt klantervaringen uit en maakt het zowel mogelijk om gepersonaliseerde e-mails te ontwikkelen en uit te sturen als cross-channel marketingcampagnes op te zetten. Meer dan 850 klanten maken gebruik van Adobe Campaign, waaronder AccorHotels, BP Global, Christian Dior, Electronics for Imagining, HD Supply, Heathrow Airport Limited, L'Occitane, Renault, Scandinavian Airlines, Sephora, True Value en UBS.

Nuttige links
- Blog post met de resultaten van het consumentenonderzoek door Kristin Naragon, director product marketing
- Consumer email survey report

Over Adobe Experience Cloud
Adobe Experience Cloud is een uitgebreide set van clouddiensten die ontworpen zijn om ondernemingen alles te bieden dat zij nodig hebben om exceptionele klantervaringen te leveren. Adobe Experience Cloud, bestaande uit Adobe Marketing Cloud, Adobe Advertising Cloud en Adobe Analytics Cloud, is ontwikkeld op het Adobe Cloud Platform en integreert met Adobe Creative Cloud en Document Cloud. Met behulp van de machine learning en kunstmatige intelligentiemogelijkheden van Adobe Sensei, combineert Adobe Experience Cloud oplossingen van wereldklasse, een volledig uitgebreid platform, uitgebreide data en contentsystemen en een robuust ecosysteem van partners die ongekende expertise bieden in het leveren van ervaringen.

Over Adobe Sensei
Adobe Sensei is een framework en verzameling van intelligente diensten, dat ontwikkeld is op het Adobe Cloud Platform, voor het aanzienlijk verbeteren van het ontwerpen en leveren van digitale ervaringen. Adobe Sensei maakt gebruik van de enorme volumes aan content en data asset waar het bedrijf over beschikt, maar ook de diepgaande kennis van het creatieve -, marketing- en documentsegment. Adobe Sensei maakt gebruik van geïntegreerd framework van kunstmatige intelligentie en machine learning. Bezoek voor meer informatie: http://www.adobe.com/go/sensei

Over Adobe
Adobe verandert de wereld door digitale ervaringen. Voor meer informatie bezoek: http://www.adobe.be.

NGDATA biedt diepgaander klantinzicht aan marketingorganisaties om merkwaarde en klantervaring te verbeteren

Functies voor attributie en voorgestelde ‘Next Best Experience’ zitten nu standaard in Lily om marketeers slimmere en beter geïnformeerde klantervaringen te bieden