Adobe verandert personalisatie door middel van kunstmatige intelligentie

Adobe voegt data science mogelijkheden toe aan Adobe Target en staat integratie van bedrijfsalgoritmes in Adobe Sensei toe

Diegem – De meest succesvolle merken gebruiken data science om ervaringen te personaliseren en te voldoen aan klantbehoeften. Merken ontwikkelen interne statistische modellen en algoritmes voor op maat gemaakte ervaringen, maar toch benutten ze nog niet de volledige potentie van de technologie van kunstmatige intelligentie (AI).

Om dit te stimuleren, kondigt Adobe (Nasdaq: ADBE) aan de data science en algoritme optimalisatiemogelijkheden in Adobe Target, de personalisatietool van Adobe Marketing Cloud, open te stellen. Hiermee kunnen merken hun eigen datamodellen en algoritmes toevoegen aan Adobe Target om zo de beste ervaring te leveren aan hun klanten. Adobe introduceert daarnaast nieuwe mogelijkheden in Adobe Target, ondersteund door AI en machine learning framework Adobe Sensei. Dit om klantaanbevelingen en gerichte targeting verder te verbeteren, ervaringen te optimaliseren en de levering van een gepersonaliseerd aanbod te automatiseren.

“De verwachtingen van de consument nemen steeds verder toe, waardoor hyperpersonalisatie geen mogelijkheid meer is voor een merk, maar een absolute noodzaak”, zegt Aseem Chandra, vice president, Adobe Experience Manager en Adobe Target. “Vooruitstrevende merken zijn al bezig met het ontwikkelen van gepatenteerde algoritmes. Als deze worden geïntegreerd in Adobe Target, kunnen merken hun eigen expertise combineren met de kracht van de AI en machine learning tools van Adobe om te voorspellen wat klanten wensen en deze wensen te leveren voordat klanten ernaar vragen. Dit ondersteunt de bedrijfswaarde en versterkt de merkloyaliteit.”

De mogelijkheid om gepatenteerde algoritmes toe te voegen aan een marketingplatform is uniek in de industrie. Merken profiteren van de mogelijkheid om hun industriële expertise te koppelen aan Adobe Sensei’s krachtige machine learning en AI-mogelijkheden in Adobe Target. Hiermee worden zij in staat gesteld om op grote schaal geïndividualiseerde klantervaringen te leveren.

Daarnaast introduceert Adobe nieuwe Adobe Sensei-mogelijkheden in Adobe Target om klanten meer gepersonaliseerde ervaringen te bieden:

- One-click personalisatie: Met de nieuwe Auto-Target functionaliteit kunnen marketeers snel een oneindig aantal variaties van gepersonaliseerde klantervaringen leveren via hun digitale kanalen, zoals websites, apps en IoT-user interfaces. Auto-Target gebruikt Adobe Sensei om te bepalen welke ervaring het beste is voor iedere consument en kan deze ervaringen voortdurend optimaliseren wanneer de consument nieuwe acties onderneemt. Een hotelketen kan bijvoorbeeld tropische locaties en content uitsturen naar een klant, omdat het hotel weet dat deze klant  bij voorkeur reist naar warme landen, gebaseerd op eerdere boekingen en interactie via de mobiele app. Het resultaat is meer interactie en loyaliteit.

- Gepersonaliseerde aanbevelingen: De nieuwe aanbevelingstechnologie in Adobe Target maakt het voor merken mogelijk om de intentie van de klant te gebruiken om zo beter te voorspellen welke content en producten diezelfde klant vervolgens zou willen hebben. Door technieken te gebruiken die zijn gebaseerd op natuurlijke taalverwerking, veranderen gepersonaliseerde aanbevelingen de acties van de consument in woordelijke signalen. Gemeenschappelijke signalen worden samengevoegd en gebruikt voor een meer op maat gemaakte klantervaring. Een retailer kan bijvoorbeeld zien dat een klant een video over eco-vriendelijke wastechnieken heeft gezien en vervolgens composteerbare wasverzachterdoekjes heeft gekocht. De retailer kan vervolgens een op maat gemaakte aanbeveling doen over eco-vriendelijk wasmiddel. Onderzoeksresultaten tonen aan dat deze vorderingen op het gebied van data science 60% meer verbetering bieden ten opzichte van andere algoritmes.

- Geautomatiseerde aanbiedingen: Merken kunnen ervoor zorgen dat het beste aanbod, uit honderden mogelijke aanbiedingen, automatisch aan de juiste persoon op het juiste moment wordt getoond. Een financieel dienstverlener kan bijvoorbeeld hypotheken, creditcards en online betalingen automatisch personaliseren, gebaseerd op het browsegedrag, de accountstatus en de zoektermen van een individu. Dit zorgt ervoor dat het juiste aanbod op het juiste moment in de customer journey wordt getoond.

- Gerichte targeting: Met de verbeterde integratie met Adobe Analytics Cloud kunnen marketeers gerichter targeten door het gebruik van gedrags-analytics en doelgroepsdata voor een diepere segmentatie. Adobe Target kan bijvoorbeeld de ervaringen van een doelgroep van een automerk personaliseren door inzichten uit Adobe Analytics Cloud te gebruiken waaruit blijkt dat de meeste personen uit deze doelgroep smartphones gebruiken om naar hun volgende autoaankoop te zoeken.

Adobe Target, onderdeel van Adobe Marketing Cloud, maakt al meer dan een decennium gebruik van AI en machine learning algoritmes en wordt gebruikt door grote bedrijven zoals AT&T, Lenovo, Marriott en Sprint. Sterk gepersonaliseerde ervaringen worden verstuurd via online kanalen, waaronder web, mobiel, e-mail en meer. Met Adobe Experience Manager en Adobe Campaign kunnen marketeers naadloos gepersonaliseerde content beheren en leveren. De integratie met Adobe Analytics Cloud en Adobe Advertising Cloud zorgt ervoor dat elke interactie met de klant sterk gepersonaliseerd is. Adobe is recentelijk tot de enige leider genoemd in het “The Forrester Wave: Digital Intelligence Platforms, Q2 2017”-onderzoek en ontving de hoogst mogelijke scores op negen criteria, waaronder gedragstargeting en online testen.

Handige links:

- Blog van Aseem Chandra, vice president, Adobe Experience Manager en Adobe Target
- Blog van Kevin Lindsay, director of product marketing, Adobe Target
- Personalisatie ondersteund door Adobe Target

Over Adobe
Adobe verandert de wereld door digitale ervaringen. Voor meer informatie bezoek: http://www.adobe.be.

HEMA Maasmechelen verbouwd naar internationale winkelconcept

Limburg – HEMA bouwde het filiaal aan de Koninginnelaan 115 in Maasmechelen om naar het voorbeeld van haar internationale winkels. Dit winkelconcept ontwikkelde HEMA voor steden als Barcelona, Parijs en Londen en bleek zo’n succes dat het nu ook in Nederland, België en L