iRobot neemt grootste Europese distributeur Robopolis over

iRobot neemt grootste Europese distributeur Robopolis over

De krachten worden gebundeld om beter in te spelen op consumentenbehoeften in huishoudrobots en de acquisitie breidt directe aanwezigheid van iRobot verder uit in Europa.

BEDFORD – Vandaag maakt iRobot Corp. (NASDAQ: IRBT), marktleider op het gebied van consumentenrobots, bekend een definitieve overeenkomst te hebben ondertekend die de overname van Robopolis SAS (Robopolis) bevestigd. Met de overname kan het bedrijf de marktpositie uitbreiden in Duitsland, Spanje, Frankrijk, België, Oostenrijk, Nederland en Portugal. De overname zal naar verwachting in oktober 2017 afgerond zijn.
De recente overname van de distributeur in Japan en nu Robopolis, stelt iRobot in staat om in te spelen op recente marktontwikkelingen omdat de populariteit van huishoudrobots in rap tempo toeneemt. Met de overname kan iRobot het distributienetwerk uitbreiden, eenduidige merkuitingen garanderen en beter inspelen op behoeften van Europese consumenten, terwijl de groeistrategie in West-Europa wordt doorgezet middels een consistente aanpak van alle marktactiviteiten, waaronder sales, marketing, branding, verkoopkanalen en klantenservice.

Robopolis is sinds 2006 de grootste distributeur van iRobot-producten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Het bedrijf is actief in zeven sleutelmarkten in West-Europa, waaronder Duitsland, Spanje, Frankrijk, België, Oostenrijk, Nederland en Portugal. EMEA is een belangrijke strategische regio voor iRobot. Ongeveer 25 procent van de totale omzet in 2016 komt uit deze regio. Robopolis was verantwoordelijk voor bijna de helft van de inkomsten van iRobot in EMEA in 2016. "We merken dat een meer directe marktstrategie nodig is om in te spelen op de groeipotentie die wij zien in Europa; we staan aan het begin van een tijdperk dat consumenten huishoudrobots omarmen in hun dagelijks leven”, aldus Colin Angle, CEO van iRobot. "Het Robopolis-team heeft sterk bijgedragen aan het opbouwen van iRobot als een toonaangevend consumentenrobotica-merk in West-Europa. We kijken ernaar uit dat zij nu ook formeel bij iRobot aansluiten en samenwerken om blijvende groei te waarborgen."
"Het Robopolis-team is bijzonder blij om officieel toe te treden tot iRobot na een samenwerking van meer dan tien jaar," zegt Denis Guyennot, CEO van Robopolis. "Met onze uitgebreide kennis van de iRobot-producten en onze ervaring in meerdere markten, zal de nieuwgevormde organisatie blijven investeren in hechte relaties met verkooppartners en hebben we een stevige basis om te blijven groeien in groeiregio EMEA.”

Robopolis wordt met het EMEA-hoofdkantoor van iRobot samengevoegd in het Verenigd Koninkrijk in Londen. Het bestaande Robopolis managementteam zal toetreden tot iRobot. De huidige CEO van iRobot Overaeas, Jean-Jacques Blanc, zal de nieuwgevormde operatie leiden en rapporteren aan Christian Cerda, Chief Operating Officer bij iRobot.

iRobot zal het bedrijf overnemen voor een bedrag van $141 miljoen, wat ongeveer gelijkstaat aan 0.9 maal de omzet van Robopolis in de afgelopen twaalf maanden tot eind juni 2017, onder voorbehoud van gebruikelijke aankoopprijsaanpassingen zoals uiteengezet in de definitieve koopovereenkomst. iRobot zal de overnameprijs in contanten betalen. De acquisitie zal naar verwachting in 2017 ongeveer $25 -$35 miljoen extra bijdragen aan de omzet. iRobot verwacht dat de acquisitie in 2017 tussen $0.45 en $0.30 verwateringeffect zal hebben. De verwachting is dat de overname begin 2018 voor een inkomensgroei en hogere winst per aandeel zal zorgen.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Live webcast
iRobot zal op woensdag 26 juli een live webcast en conference call voorzitten die toegankelijk is voor alle geïnteresseerde beleggers om de transactie, de financiële resultaten van het tweede kwartaal 2017 en de vooruitzichten voor de financiële prestaties van 2017 te evalueren en bespreken.

Datum: woensdag 26 juli 2017
Tijd: 14:30 uur
Inbelnummer: +1213 358 0894
Wachtwoord: 15405594

Een live audio-uitzending van het conferentiegesprek zal ook online beschikbaar zijn via deze website. Een gearchiveerde versie van de uitzending zal kort na de sluiting van het live evenement op dezelfde website beschikbaar zijn. Een herhaling van de telefonische conferentiegesprek is beschikbaar vanaf 2 augustus 2017 via het nummer +1404 537 3406, wachtwoord 15405594.

Over iRobot Corp.
iRobot, een toonaangevend internationaal roboticabedrijf, ontwerp en bouwt robots die mensen ‘empowert’ meer te doen zowel binnen- als buitenshuis. iRobot creëerde de thuisrobot reinigingscategorie met de introductie van de Roombaâ-vacuümrobot in 2002. Tegenwoordig is iRobot een onderneming die wereldwijd meer dan 15 miljoen robots heeft verkocht. De productlijn van iRobot, waaronder de bekroonde Roomba™ stofzuigrobot en de Braava™ familie van dweilrobots, beschikken over gepatenteerde technologieën en geavanceerde concepten in schoonmaak, locatiebepaling en navigatie. De ingenieurs van iRobot bouwen een ecosysteem van robots en data voor de ontwikkeling van smart homes. Meer informatie over iRobot is beschikbaar op www.irobot.com.

Over Robopolis
Robopolis SAS is de belangrijkste importeur, verkooppartner en dienstverlener voor huishoudelijke robots in Europa. Het in Frankrijk (Lyon) gevestigde bedrijf bezit de exclusieve import- en distributierechten voor iRobot-producten in elf landen en is actief in Frankrijk, Duitsland, Spanje, België, Oostenrijk, Nederland en Portugal.

Voor iRobot investeerders
Bepaalde uitspraken in dit persbericht, die niet gebaseerd zijn op historische informatie, zijn toekomstgerichte verklaringen die zijn opgesteld in het kader van de bepalingen inzake de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Dit persbericht bevat uitdrukkelijke of impliciete toekomstgerichte verklaringen betreffende de verwachtingen van iRobot Corporation over: de sluitingsdatum van de overname van de Robopolis-distributieactiviteit door iRobot, de groei en het succes van de activiteiten van iRobot in bepaalde West-Europese markten, de verwachte aankoopprijs van de overname van de Robopolis-distributieactiviteit van iRobot, de verwachte impact van dergelijke overname op iRobot’s financiële resultaten en activiteiten, de plannen van iRobot voor het leiderschap van de verworven zaken en het vermogen van iRobot om de distributieactiviteiten van Robopolis succesvol te integreren na de acquisitie. Deze uitspraken zijn geen beloftes of garanties, maar zijn onderhevig aan een groot aantal risico's en onzekerheden, waarvan veel buiten onze macht liggen, waardoor de feitelijke resultaten inhoudelijk kunnen verschillen de toekomstgerichte uitspraken die hier worden overwogen. Bestaande en toekomstige investeerders wordt geadviseerd om in acht te nemen dat de toekomstgerichte uitspraken nog niet vaststaan. iRobot zal de informatie in dit persbericht niet bijwerken of herzien, ongeacht of er nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden zijn. Voor aanvullende informatie met betrekking tot deze en andere risico's, wordt geadviseerd om de overeenkomst bij de Securities and Exchange Commission en ons meest recente jaarverslag op Form 10-K te raadplegen, zonder beperking.

Bol.com breidt bezorgaanbod verder uit in België

Belgische klanten kunnen vanaf nu kiezen voor avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’