Adobe verbetert spraakgedreven klantervaringen met Analytics Cloud

Merken kunnen gepersonaliseerde ervaringen leveren met analytics, kunstmatige intelligentie en cross-channel activatiemogelijkheden

Diegem – Spraakgedreven apparaten en digitale assistenten zorgen ervoor dat consumenten de interactie kunnen aangaan via een van de meest natuurlijke vormen van communicatie. Uit de nieuwste data in Adobe Analytics blijkt dat de online verkoop van spraakgedreven apparaten met 39 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Net als mobiele apparaten hebben spraakgedreven interfaces de potentie om de manier waarop consumenten met elkaar communiceren drastisch te veranderen. Merken moeten daarom na gaan denken over spraakgedreven ervaringen om concurrerend te blijven.

Adobe (NASDAQ: ADBE) introduceert nieuwe voice analytics capaciteiten in Adobe Analytics Cloud, waarmee merken meer gepersonaliseerde klantervaringen kunnen leveren en merkloyaliteit kunnen creëren via spraakgebaseerde interfaces. Door analyses van voice data te combineren met kunstmatige intelligentie en machine learning mogelijkheden van Adobe Sensei, krijgen merken inzicht in de doelgroep en aanbevelingen. Ook worden handmatige analyses geautomatiseerd. Met deze inzichten kunnen merken sneller actie ondernemen en ervaringen leveren die aan de verwachtingen van klanten voldoen. Ook kunnen de inzichten gebruikt worden voor het optimaliseren van andere kanalen als e-mail en advertenties.

“Een van de belangrijkste trends is hoe snel consumenten nieuwe manieren gebruiken om de interactie aan te gaan met content, zoals al was te zien met mobiel en video”, zegt Bill Ingram, vice president van Adobe Analytics Cloud. “We verwachten hetzelfde met  spraakgebaseerde apparaten. Op dezelfde manier waarmee Adobe web, mobile en customer analytics heeft vormgegeven, maakt Adobe Analytics Cloud het voor merken mogelijk om inzichten op basis van voice data te gebruiken in de hele klantreis.”

Met Adobe Analytics Cloud kunnen merken voice data opslaan en analyseren voor alle grote platformen, waaronder Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant, Microsoft Cortana en Samsung Bixby. De nieuwe mogelijkheden spelen in op de complexiteit van het meten van spraakinteracties, met de mogelijkheid om zowel de intentie van de gebruiker (speel een lied voor me) als de specifieke factoren (van The Beatles) te herkennen. Daarnaast worden aanvullende datapunten zoals gebruiksintensiteit en acties na een spraakverzoek eveneens geleverd.

Adobe Sensei maakt het voor teams mogelijk om zich te focussen op het ontwikkelen van klantinteracties die voice-ervaringen verbeteren, zoals het creëren van meer relevante content. Een hotelketen kan bijvoorbeeld onmiddellijk een klant herkennen en deze benaderen met het aanbod om beloningspunten te besteden in het loyaliteitsprogramma, zoals een liveshow of een nieuwe boeking. Ze kunnen zelfs de meest loyale gasten voorafgaand aan hun verblijf een promotionele tekst sturen, die een speciaal aanbod opent als deze wordt ingesproken in een spraakgedreven apparaat.

De integratie van voice analytics data in Adobe Marketing Cloud en Adobe Advertising Cloud zorgt ervoor dat de digitale interactie met een consument doorlopend en relevant is. Adobe Target zorgt er bijvoorbeeld voor dat inzichten van een spraakgedreven apparaat automatisch gebruikt kan worden voor andere kanalen, terwijl er ook gepersonaliseerde antwoorden op gebruikersvragen worden geleverd door middel van machine learning en voorspellende algoritmes. Een culinair liefhebber die gebruik maakt van een reisapplicatie op Amazon Echo krijgt bijvoorbeeld de meest populaire culinaire reizen aangeboden via een spraak, applicatie of connect car ervaring.

Handige links:

- Adobe Digital Insights: Voice report
- Adobe Analytics Cloud Blog
- Leer meer over Adobe Analytics Cloud

Over Adobe Analytics Cloud
Adobe Analytics Cloud, onderdeel van Adobe Experience Cloud, is de customer intelligence engine die bedrijven sterker maakt door het mogelijk te maken om inzichten om te zetten in realtime actie door een unieke integratie van data van de doelgroep in alle Adobe clouds. Adobe Analytics Cloud combineert Adobe Audience Manager, het leidende data en doelgroepsbeheerplatform, en Adobe Analytics, de leidende oplossing voor het toepassen van realtime analytics en gedetailleerde audience segementatie via alle marketingkanalen. Adobe Analytics Cloud is gebouwd op het Adobe Cloud Platform, dat open API’s levert, een standaard datamodel en Adobe Sensei, het geunificeerde AI en machine learning framewerk. Adobe Analytics Cloud helpt merken met het opslaan, aggegreren, rationaliseren en begrijpen van grote hoeveelheden ongelijke data, om vervolgens die data te vertalen in enkelvoudige profielen voor hun klanten.

Over Adobe Experience Cloud
Door gebruik te maken van diepgaande klantinzichten biedt Adobe Experience Cloud alles wat nodig is voor het leveren van een goed ontworpen, persoonlijke en consistente ervaring die aantrekkelijk is voor klanten op ieder moment dat zij in aanraking komen met het merk. Adobe Experience Cloud is ontwikkeld op het Adobe Cloud Platform en maakt gebruik van de machine learning en kunstmatige intelligentiemogelijkheden van Adobe Sensei. Adobe Experience Cloud biedt toegang tot ’s werelds meest uitgebreide suite van oplossingen binnen de drie clouds: Adobe Analytics Cloud, Adobe Marketing Cloud en Adobe Advertising Cloud. Omdat het van Adobe is, integreert Adobe Experience Cloud ook met Adobe Creative Cloud en Document Cloud. Dit zorgt ervoor dat het ontwerp van een goede ervaring onlosmakelijk verbonden is met het leveren van de ervaring.

Over Adobe
Adobe verandert de wereld door digitale ervaringen. Voor meer informatie bezoek: http://www.adobe.be.

Adobe Analytics: Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties